Gepubliceerd op maandag 10 november 2025
LS&R 2327
Rechtbank Den Haag ||
30 okt 2025
Rechtbank Den Haag 30 okt 2025, LS&R 2327; ECLI:NL:RBDHA:2025:20203 (Mylan tegen Zilveren Kruis en Allgen), https://lsenr.nl/artikelen/vordering-mylan-tegen-preferentiebeleid-pancreatine-afgewezen-wegens-uitwisselbaarheid-micrazym-creon

Vordering Mylan tegen preferentiebeleid pancreatine afgewezen wegens uitwisselbaarheid Micrazym–Creon

Rb. Den Haag 30 oktober 2025, LS&R 2327; ECLI:NL:RBDHA:2025:20203 (Mylan tegen  Zilveren Kruis en Allgen). De Rechtbank Den Haag wijst de vorderingen van Mylan (Creon) tegen Zilveren Kruis af over het preferentiebeleid voor pancreatine 25.000. Zilveren Kruis voerde inkoop 2025–2027 met de eis van “absolute uitwisselbaarheid”, toegelicht als: een apotheker moet zonder tussenkomst van de voorschrijver kunnen wisselen, niet: chemische identiekheid. Allgen (Micrazym) won voorlopig (22 aug. 2025) voor 1 maart 2026–31 dec. 2027. De rechter stelt voorop: preferentiebeleid is toegestaan (Zvw/Bzv), mits het aangewezen middel voldoende uitwisselbaar is en bij medische noodzaak kan worden afgeweken. Mylan heeft bovendien haar rechten verwerkt door bezwaren niet vóór de in de leidraad gestelde vragen-deadline (4 juli 2025) te melden.

Inhoudelijk geldt dat Micrazym 25.000 en Creon 25.000 voldoende uitwisselbaar zijn: het EMA/CHMP-beoordelingsrapport concludeert “similar” met positieve benefit–risk, en het CBG publiceerde eerder dat Micrazym vergelijkbaar in de darm wordt afgegeven als Creon. De door Mylan ingebrachte expert-opinie overtuigt niet (ouder dan het definitieve EMA-rapport, onduidelijke onderbouwing, en vooral gericht op andere sterktes). Gevolg: Zilveren Kruis handelt niet onrechtmatig; Creon blijft bij medische noodzaak vergoedbaar. Alle vorderingen worden afgewezen. Proceskosten: Mylan betaalt voor Zilveren Kruis én Allgen elk €1.999 (griffierecht €714, salaris €1.107, nakosten €178) binnen 14 dagen; daarna wettelijke rente (plus €92 bij betekening). De kostenveroordelingen zijn uitvoerbaar bij voorraad.

5.11.

Voor zover Mylan heeft betoogd dat Micrazym (25.000) in de zin van de inkoopvoorwaarden onvoldoende uitwisselbaar is met Creon (25.000), overweegt de voorzieningenrechter als volgt. Mylan heeft niet weersproken dat Micrazym (25.000) in de toelatingsprocedure is vergeleken met een referentieproduct, en dat dat referentieproduct Creon (25.000) was. De conclusie van het openbaar beoordelingsrapport is dat beide producten, ondanks de bestaande verschillen, als gelijkwaardig (similar) kunnen worden beschouwd (zie 3.14). Voordien, in februari 2025, heeft het CBG ook al bevestigd dat er volgens hem op basis van zijn beoordeling van de op dat moment beschikbare gegevens voldoende bewijsmateriaal is waaruit blijkt dat Micrazym op vergelijkbare wijze in de darmen zal worden afgegeven als Creon (zie 3.15). Op basis van deze (zwaarwegende) rapporten moet ervan worden uitgegaan dat Micrazym en Creon voldoende uitwisselbaar zijn voor het voeren van preferentiebeleid. Het standpunt van Mylan dat uit het openbaar beoordelingsrapport zou volgen dat Creon en Micrazym niet bewezen uitwisselbaar zijn, is onnavolgbaar, juist omdat in die rapporten is geconcludeerd dat de werking van Micrazym en Creon vergelijkbaar is. Verder heeft Mylan geen feiten of omstandigheden naar voren gebracht waaruit zou kunnen volgen dat Micrazym en Creon desalniettemin onvoldoende uitwisselbaar zijn. De door Mylan gestelde, maar niet verder onderbouwde verschillen zijn tegenover de conclusies van het openbaar beoordelingsrapport onvoldoende. Hetzelfde geldt voor de door Mylan overgelegde opinie van professor [naam] (zie 3.16). Nog daargelaten dat deze opinie ouder is dan (de gefinaliseerde versie van) het openbaar beoordelingsrapport, is onduidelijk welke bewijsmiddelen professor [naam] in zijn opinie heeft betrokken. Daar komt bij dat zijn zorgen niet lijken te zien op Micrazym 25.000, maar op de andere sterktes van Micrazym, waarvoor Zilveren Kruis in de Inkoopprocedure geen uitvraag heeft gedaan. Verder hebben Allgen en Zilveren Kruis onweersproken gesteld dat professor [naam] diverse onderzoeksubsidies en andere vergoedingen heeft ontvangen van Mylan en Viatris, zodat de vraag rijst of de opinie van professor [naam] wel onafhankelijk is.

5.12.

Het voorgaande leidt tot de conclusie dat Zilveren Kruis niet onrechtmatig handelt jegens Mylan door Micrazym 25.000 aan te wijzen als preferent geneesmiddel. Dit betekent dat het betreffende deel van de vordering van Mylan moet worden afgewezen.