DOSSIERS
Alle dossiers
Gepubliceerd op woensdag 1 februari 2017
LS&R 1421
Reclame Code Commissie ||
22 dec 2016
Reclame Code Commissie 22 dec 2016, LS&R 1421; dossiernr. 2016/00947 (Granufink), https://lsenr.nl/artikelen/in-samenhang-met-tv-commercial-is-de-tekst-in-de-tag-on-van-enkele-seconden-voldoende-zichtbaar

In samenhang met tv-commercial is de tekst in de tag-on van enkele seconden, voldoende zichtbaar

Vz RCC 22 december 2016, dossiernr. 2016/00947, RB (tag-on Granufink) Afwijzing. Goedkeuring KOAG-KAG, conform CPG. Dus beperking klacht tot leesbaarheid van de tekst in de commercial. De tekst is op een normaal te achten kijkafstand voldoende leesbaar en lang genoeg in beeld. Een tag-on betreft naar zijn aard een kort fragment dat doorgaans kort na een televisiecommercial wordt uitgezonden. De voorzitter gaat ervan uit dat de onderhavige tag-on eveneens kort na de televisiecommercial is uitgezonden. De tag-on duurt enkele seconden. In samenhang is de tekst voldoende zichtbaar.

Het betreft een televisiecommercial met tag-on voor Granufink producten. In de televisiecommercial en tag-on komt telkens de volgende tekst in beeld: “Granufink is een traditioneel kruidengeneesmiddel. De indicatie is uitsluitend gebaseerd op langdurige gebruikservaring en niet op klinisch bewijs. Lees voor aankoop de aanwijzingen op de verpakking. Granufink Prosta Forte is enkel bestemd voor mannen met een vastgestelde goedaardige prostaatvergroting.”

De klacht

De televisiecommercial suggereert door de gesproken tekst dat het product helpt bij plasproblemen. De in de televisiecommercial afgebeelde tekst is in zeer kleine letters slechts zeer kort te zien. Te kort om te lezen. Door de televisie te pauzeren kon klager de tekst lezen. De disclaimer zegt van een van de drie producten dat het enkel bestemd is voor mannen met een vastgestelde goedaardige prostaatvergroting.

Het oordeel van de voorzitter

1) Klager stelt dat de televisiecommercial suggereert dat het product helpt bij plasproblemen. Nu klager niet heeft gesteld dat deze suggestie ten onrechte is, gaat de voorzitter ervan uit dat klager met de klacht niet bedoelt de werking van het product te betwisten. De Keuringsraad KOAG/KAG heeft bovendien meegedeeld dat de suggestie dat de producten helpen bij plasproblemen in overeenstemming is met de geregistreerde tekst en in lijn met de CPG. Daarmee kan de beoordeling van de klacht beperkt blijven tot de vraag of de in de televisiecommercial weergegeven tekst voldoende leesbaar is.

2) Met betrekking tot de televisiecommercial dient deze vraag bevestigend te worden beantwoord. De tekst is op een normaal te achten kijkafstand voldoende leesbaar en lang genoeg in beeld. Bij de tag-on ligt dit anders. Een tag-on betreft naar zijn aard een kort fragment dat doorgaans kort na een televisiecommercial wordt uitgezonden. De voorzitter gaat ervan uit dat de onderhavige tag-on eveneens kort na de televisiecommercial is uitgezonden. De tag-on duurt enkele seconden. De voorzitter acht deze tijd te kort om alle tekst in beeld geheel te lezen. Nu evenwel aangenomen moet worden dat de kijker de tag-on zal zien kort na het bekijken van de televisiecommercial waarin de tekst wel voldoende leesbaar is, verder beide uitingen door inhoud en strekking met elkaar verbonden zijn en dezelfde producten betreffen, oordeelt de voorzitter dat de verplichte vermeldingen in onderlinge samenhang voldoende worden getoond ook voor zover het de tag-on betreft. In het niet voor de hand liggende geval dat een kijker uitsluitend de tag-on zal zien, kan men uit de aanwezigheid van de tekst opmaken dat daar mededelingen staan die van belang zijn om daarvan kennis te nemen. Dit kan worden opgevat als de aansporing om de aanwijzingen op de verpakking te lezen.

3) De voorzitter ziet op grond van het voorgaande geen aanleiding om af te wijken van het oordeel van de Keuringsraad KOAG/KAG dat de televisiecommercial en de tag-on voldoen aan de bepalingen van de CPG. Om die reden wordt beslist als volgt.